Edukacja matematyczna jest istotnym składnikiem wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka. Opracowany przeze mnie scenariusz z zakresu edukacji matematycznej przeprowadzony został w grupie dzieci 5-6 letnich. Dzieci doskonaliły swoje umiejętności matematyczne, utrwalały znak „+”, potrafiły skojarzyć ten znak z ruchem dokładania. Scenariusz tematycznie został powiązany ze Świętami Wielkanocnymi.
Temat: „Wielkanocne dodawanie” - zabawy matematyczne. Opracowała i prowadziła : Beata Ostrowska Cele ogólne:
- manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania;
- utrwalenie liczebników głównych i porządkowych w zakresie 10 (6l.), 6 (5l.);
- stwarzanie dzieciom sytuacji do osiągania indywidualnych sukcesów;
- tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność określania wyniku dodawania;
- organizowanie warunków do rozwijania pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia i skupienia uwagi;
- kształcenie umiejętności współdziałania w grupie.
Cele szczegółowe: Dziecko:
- umie dodawać na konkretach i w pamięci;
- potrafi stosować znak „+”
- potrafi prawidłowo przyporządkowywać cyfry (6l.);
- przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi;
- rozumie polecenia nauczyciela;
- zna cyfry od 1 do 10 (6l.);
- potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;
- jest aktywne podczas zajęć;
- rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie
Metoda: Słowna: zagadka, rozmowa, objaśnienia Oglądowa: pokaz, obserwacja Czynna: zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających Aktywizujące: el. pedagogiki zabawy, metoda plakatowa, ekspresja twórcza, improwizacja ruchowa, ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową, wzrokową, Formy pracy:
- z całą grupą
- indywidualna
- grupowa
Środki wspomagające działanie: Sylwety kurczaków, symbole świąt wielkanocnych: baba wielkanocna, pisanki, baranek, kurczaczek, palma, mazurek, sylwety pisanek lub inne liczmany, napisy do czytania, cyfry, szary papier z sylwetami kur dla 5 i 6 latków, kaseta z muzyką do zabaw i relaksacyjną, zagadka, kostki matematyczne, kasztany, pudełko, kolorowe kapsle. Przebieg zajęcia: I. Część wstępna
- Zabawa integracyjna przy muzyce „Każda rączka”
„Każda rączka, każda rączka pięć paluszków ma, pięć paluszków ma, paluszki składamy, wszystkimi klaskamy raz i dwa, raz i dwa.
Prawa rączka, lewa rączka pięć paluszków ma, pięć paluszków ma, paluszki witamy, głośno przeliczamy, ty i ja, ty i ja. II. Przebieg właściwy:
- Zagadka słowna (rozwiązanie - kurczak)
- Zabawa matematyczna –„Kurczaczki”– segregacja sylwet wg kolejności cyfr od najmniejszej do największej (obok cyfr narysowane kropki do przeliczania dla 5 latków) –po odwróceniu sylwet kurczaków wychodzi wyraz do odczytania - „Wielkanoc”
- Rozmowa na temat: „Z czym kojarzy się Wielkanoc?”.
- Przejście do nakrytego stołu wielkanocnego - rozmowa na temat symboli świąt: baba wielkanocna, pisanki, baranek, kurczaczek, palma, mazurek – dzieci odczytują napisy i dopasowują do odpowiedniego okazu.
- Podział wyrazu „Wielkanoc” na sylaby, układanie zdań z wyrazami będącymi , symbolami świąt, przeliczanie wyrazów w zdaniu.
- Zabawa matematyczna „Pisanki” - Liczenie i ustalanie, ile jest razem – Nauczycielka układa pisanki w płaskim koszu, a dzieci na dywanie (sylwety pisanek lub inne liczmany):
- 5 latki - układamy 3. pisanki i dokładamy jeszcze 3. Policz ile jest razem?
- 6 latki - układamy 6. pisanek (dobieranie właściwej cyfry i dokładamy jeszcze 4. pisanki ( dobranie cyfry przez dzieci) Ile jest razem?
Układanie działania: 6 + 4 = 10
- Zabawa ruchowa: „Kurczęta” przy muzyce z magnetofonu – improwizacja ruchowa. Na przerwę w muzyce dzieci ustawiają się po tyle osób, ile wskazuje cyfra (kropki dla 5 latków) pokazana przez nauczycielkę.
- Zabawa matematyczna: nauczycielka wrzuca do pudełka kilka kasztanów – ( po kolei, żeby było słychać stuknięcie podczas wpadania kasztanów): Ile wrzuciłam?
Dorzucę jeszcze ....... ile? – dzieci patrzą i jednocześnie słuchają Ile jest kasztanów w pudełku? (sprawdzenie, czy właściwie dzieci odpowiedziały). To samo zadanie, ale dzieci zamykają oczy. (ile wrzuciłam najpierw?......, Ile potem?......, To ile jest razem? .... - sprawdzenie)
- Zabawa z kostką. Dwoje dzieci, każde po kolei rzuca swoją kostką. Przeliczanie ile jest razem wyrzuconych oczek na dwóch kostkach (dla dzieci, które nie potrafią liczyć z przekroczeniem progu należy zakleić pole z 6. oczkami). Wszystkie dzieci sprawdzają poprawność liczenia.
- Zabawa matematyczna: Dzieci siadają w kole ( 5 i 6 latki osobno)
- 6 latki - otrzymują pojemniki z kolorowymi kapslami i kartoniki z cyframi,
- 5latki otrzymują pojemniki z kolorowymi kapslami i kartoniki z kropkami
Zadaniem dzieci jest wybrać tyle kapsli (jednego koloru) ile wskazuje cyfra lub ile jest kropek na wybranym kartoniku. Następnie dobierają tyle kapsli (innego koloru), ile usłyszą uderzeń w bębenek. Przeliczają ile mają razem kapsli.
- „Kurczaki szukają mamy” - metoda plakatowa
Na dużych szarych arkuszach przyklejone są sylwety kur:
- 5l. Otrzymują sylwety kurczaków z narysowanymi kropkami.
Ich zadaniem jest znaleźć właściwą kurę (tyle samo kropek) i obok niej przykleić kurczaczka ( kurczaki różnej wielkości do porównywania i posługiwania się pojęciami określającymi wielkość).
Kura z 4. kropkami |
Kura z 3. kropkami |
Kura z 6. kropkami |
Kurczaki z 4. kropkami |
Kurczaki z 3. kropkami |
Kurczaki z 6. kropkami |
- 6l. - Otrzymują sylwety kurczaków z działaniem matematycznym (dodawanie). Ich zadaniem jest rozwiązać działanie i przykleić kurczaka obok od
Kura z cyfrą - 8 |
Kura z cyfrą - 10 |
Kura z cyfrą - 7 |
Kurczaki z działaniem: 4+4, 2+6, 8+0, itd. |
Kurczaki z działaniem: 5+5, 1+9, 4+6, itd. |
Kurczaki z działaniem: 3+4, 4+3, 2+5, itd. | powiedniej kury np.: Przeliczanie kurczaków przy każdej kurze Która kura ma najwięcej dzieci?, Która najmniej? A ile dzieci mają wszystkie kury razem?
- Zabawa ruchowa „Klaśnij i podskocz”
III. Zakończenie
- Ewaluacja:
- Dzisiaj dowiedziałem się..........
- Najbardziej podobało mi się...................
- Nie podobało mi się.....................
- „Iskierka” przy muzyce relaksacyjnej.
|